13. Apr 2021

ABB gebruikt i-bus KNX-gebouwenautomatiseringstechnieken om duurzame productie in China te ondersteunen

ABB verkleint zijn koolstofvoetafdruk in een productievestiging in Peking waardoor de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen naar schatting met 400 ton zal dalen. Een goede stap op weg naar de doelstelling van de onderneming om tegen 2030 koolstofneutraal te worden.

ABB heeft een nieuw systeem voor de opwekking van zonne-energie en de integratie van hernieuwbare energie in gebruik genomen in zijn productievestiging ABB LV Installation Materials Co., Ltd. in Peking. De ABB-fabriek voor laagspanningsproducten stelt meer dan 600 personeelsleden tewerk en is zo'n 24.000 m2 groot. Het fotovoltaïsche systeem op het dak zal zo'n 420 MWh per jaar produceren, waardoor de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen met naar schatting 400 ton zal dalen. De laadpalen voor elektrische voertuigen en de geavanceerde softwaresystemen voor energiemanagement van ABB reiken een holistische, energie-efficiënte oplossing aan door in de hele fabriek gebruik te maken van gebouwenautomatisering en digitalisering.

Het project in Peking werd gelanceerd na een succesvol proefproject in het bedrijfsfiliaal Busch-Jaeger in het Duitse Luedenscheid in 2019, waar een fotovoltaïsch systeem elk jaar zo'n 1.100 MWh klimaatneutrale zonne-energie produceert. Het systeem genereert genoeg klimaatneutrale zonne-energie om op zonnige dagen te voorzien in de volledige elektriciteitsbehoefte van de fabriek en heeft de CO2-uitstoot van de site verlaagd met zo'n 680 ton per jaar.

"Op basis van onze ervaring met onze energie-onafhankelijke fabriek in het Duitse Luedenscheid is dit nieuwste project in Peking een volgende belangrijke mijlpaal op onze weg naar koolstofneutraliteit in alle activiteiten tegen 2030", zei Theodor Swedjemark, Chief Communications and Sustainability Officer. "Onze nieuwe ambitieuze duurzaamheidsstrategie zal ten goede komen aan alle belanghebbenden, in elke schakel van onze waardeketen, en ons op weg helpen naar een koolstofarme samenleving."

Oliver Iltisberger, Voorzitter van de afdeling Smart Buildings van ABB, zei: "De lancering vandaag van de energie-efficiënte oplossing in onze fabriek in Peking is een volgende stap in de verwezenlijking van de duurzaamheidsstrategie van ABB, waarbij we de oorzaken van de klimaatverandering aanpakken en onze eigen kernwaarden uitdragen. Op basis van onze ervaringen met onze eerste koolstofneutrale faciliteit in Luedenscheid, hebben we ons model voor duurzame gebouwen uitgewerkt tot een meer effectieve en schaalbare oplossing die we wereldwijd kunnen toepassen voor productievestigingen, woningen, gebouwen, steden en industrie over de hele wereld om hun milieu-impact te beperken en de 'Missie naar Zero' van ABB Electrification te versnellen."

Het project maakt gebruik van de slimme energiemanagementtechnologie van ABB waarbij alle apparaten aangesloten zijn op het cloudgebaseerde ABB AbilityTM Electrical Distribution Control System* voor monitoring, optimalisering en onderhoudsvoorspelling aan de hand van big data en artificiële intelligentie. Er werd ook een uitgebreid ABB i-bus® KNX slim gebouwenautomatiseringssysteem geïnstalleerd om de regeling van de verlichting, gordijnen, verwarming, ventilatie, veiligheid en andere apparaten in de werkplaatsen en kantoren te optimaliseren.

De digitalisering van gebouwen door verbonden technologieën en gebouwenautomatisering speelt een cruciale rol om de betrouwbaarheid van het net en het stroomverbruik te beheren en om de energiekosten te drukken en tegelijk de energie-efficiëntie te verhogen.

*De twee huidige en bekende oplossingen voor energie- en activamanagement ABB Ability Electrical Distribution Control System (EDCS) en ABB Ability Asset Health for Electrical systems - MyRemoteCare werden voortdurend verder ontwikkeld en gemigreerd naar één enkele gebruikersinterface. ABB Electrification viert de uitbreiding van dit aanbod met de nieuwe ABB Ability Energy and Asset Manager.

new.abb.com/low-voltage/products/building-automation/product-range/abb-i-bus-knx