24. Feb 2021

ABB i-bus KNX Building Control System helpt hoofdkantoor van NDB Bank waarschijnlijk 15 % energie besparen

ABB werkte mee aan de bouw van het hoofdkantoor van NDB (New Development Bank) in Shanghai en installeerde daarbij een intelligent en geïntegreerd gebouwenautomatiseringssysteem voor de bediening van de binnenverlichting, de elektrische gordijnen en ramen, waarbij in totaal meer dan 8.000 regelcircuits aan het werk kunnen worden gezet. Daardoor behoren energiebesparingen van meer dan 15 % in vergelijking met conventionele systemen tot de mogelijkheden.

Het moderne en intelligente hoofdkantoorgebouw van NDB beslaat een oppervlakte van 126.000 m2, werd gebouwd door de Shanghai Municipal People's Government, en zal in 2021 klaar zijn. Het gebouw is gebaseerd op een ontwerp dat ongetwijfeld veel aandacht zal trekken in het Shanghai World Expo Park: het biedt een combinatie van milieuvriendelijke, menselijke en functiegeoriënteerde ruimten en houdt tegelijk zijn impact op het milieu zo beperkt mogelijk.

James Zhao, de lead business manager van de Electrification Business Area van ABB China, verklaarde in dat verband: "ABB speelt een actieve rol in het creëren van een koolstofarme samenleving. Het helpt China met veilige, slimme en duurzame oplossingen om zijn ambitieuze doel van koolstofneutraliteit tegen 2060 waar te maken. Op het vlak van intelligente gebouwen implementeren we toonaangevende technologieën om meerdere gebouwenautomatiseringssystemen te integreren. We bieden ook een geïntegreerde gebouwenautomatisering, energie-efficiëntiebeheeroplossingen en een data-analysedienst, waarmee we Chinese klanten helpen om de efficiëntie van energietoepassingen aanzienlijk te verbeteren en de impact op het milieu te beperken. Zo zorgen we samen voor een duurzame toekomst."

De verstedelijking zorgt voor een nooit eerder vertoonde groei van de wereldwijde bouwsector, waarvan de marktwaarde tegen 2023 naar verwachting ongeveer $ 10,5 triljoen zal bedragen (schatting)1. Aangezien gebouwen verantwoordelijk zijn voor bijna 40 % van de wereldwijde CO2-emissies met betrekking tot energie en processen, vormt een dergelijke unieke groei een angstaanjagende uitdaging in het kader van de strijd tegen de klimaatveranderingen.
Met haar toonaangevende elektrificatie- en digitale oplossingen zorgt ABB ervoor dat intelligente gebouwen beter werken, efficiënter kunnen worden onderhouden en op een duurzame manier kunnen worden ontwikkeld. Geautomatiseerde en tijdgestuurde processen voor verwarming, ventilatie en zonnewering kunnen daarbij optimaal aan individuele eisen worden aangepast.

In het hoofdkantoor van NDB is een centrale rol weggelegd voor het i-bus® KNX intelligente gebouwautomatiseringssysteem van ABB. In het intelligente lichtsturingssysteem worden in totaal meer dan 1.200 controlecircuits voor lichtschakelaars, meer dan 3.200 regelcircuits voor dimregeling, meer dan 1.800 regelcircuits voor elektrisch bediende ramen en meer dan 2.600 regelcircuits voor elektrische gordijnen gebruikt.

In dit project is het gebouwenautomatiseringssysteem van ABB verbonden met het intelligente beheerplatform voor het hoofdkantoor van NDB en het cloudservicecentrum van Shanghai World Expo Park. Op die manier kunnen gegevens in real time naar de managementplatforms worden gezonden, waar geïntegreerde statistieken en analyses van het energieverbruik kunnen worden gerealiseerd. Zo kunnen facilitymanagers met kennis van zaken beslissen waar en hoe de verlichting en de energie kunnen worden geregeld afhankelijk van de vraag van de gebruikers van het gebouw.

Het ABB i-bus® KNX intelligente gebouwenautomatiseringssysteem gaat een stap verder in gebouwenautomatisering en kan verscheidene toepassingen beheren, waaronder verlichting, verwarming, ventilatie, beveiliging en energiemanagement. Daarbij worden geautomatiseerde en tijdgestuurde processen voor verwarming, ventilatie en zonnewering optimaal aan individuele eisen aangepast. Alle componenten zijn onderling compatibel en staan daardoor garant voor een langere duurzaamheid, lagere kosten en comfort van het hoogste niveau.

De BRICS-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) richtten de NDB op met de bedoeling om ontwikkelingseconomieën op het vlak van duurzame ontwikkeling en infrastructuurprojecten te ondersteunen. De NDB is een intergouvernementele en internationale bank.

new.abb.com/low-voltage/products/building-automation/product-range/abb-i-bus-knx

Opmerking [1]: Groeikansen in de wereldwijde bouwsector (researchandmarkets.com)