17. Mar 2021

Blik vanuit Amerika: early adoption van KNX is risicovrijer dan u denkt

Philip Juneau bespreekt het eenmakende karakter van KNX-gebaseerde gebouwautomatisering en hoe de invoering ervan in de VS kan worden versneld door een verandering in mentaliteit.

Onlangs nam ik deel aan een CEDIA-podcast over de bekendheid van KNX en de invoering ervan in Amerika. We volgden geen script en er was ruimte voor spontane vragen en antwoorden. Tijdens de dialoog werd het overduidelijk dat KNX, boven alles, een eenmakend platform is. Het kent werkelijk geen grenzen wanneer het gaat om het combineren van meerdere gebouwtoepassingen, met name voor de aansturing op basis van locatie of aanwezigheid (bijv. kamerschakelaars, aanwezigheidssensoren, grafische interfaces e.d.). KNX werd in het leven geroepen om componenten van verschillende fabrikanten met elkaar te laten communiceren via één gemeenschappelijke taal. Het open en eenmakende karakter is bepalend; dat is de pure, absolute kracht van KNX.

KNX werd oorspronkelijk ontworpen en ontwikkeld voor lichtsturing, maar is op natuurlijke wijze geëvolueerd naar andere toepassingen in de bouwsector zoals benutting van daglicht, HVAC, beveiliging en A/V. Er is geen ander protocol of platform waarbij concurrenten op deze manier hebben samengewerkt, om hun productaanbod open te stellen en een gelijk speelveld te creëren. Na 30 jaar marktimplementatie ligt de focus op de integratie van gebouwtoepassingen in een eengemaakt systeem. Dit zorgt voor minder complexiteit en technische belemmeringen, zodat installateurs en integratoren zich kunnen richten op de vereisten van de klant.

Uw huis op orde brengen

De eerste stap in de eenmaking van uw gebouwtoepassingen is begrijpen voor welke ervan geïntegreerde besturing vereist is. Met andere woorden: u moet uw huis op orde krijgen! Als u bijvoorbeeld uw verlichting en HVAC-regeling kunt combineren, kunnen de besparingen op installatie- en bedrijfskosten aanzienlijk zijn. In feite kunnen we een voorbeeld nemen aan onze collega's in Europa, waar de Europese norm EN 15232 efficiëntieklassen vastlegt op basis van de soorten regelingen die in het gebouw worden toegepast, voor marktreferentie- en benchmarkingdoeleinden.

KNX is duidelijk het platform dat een echte en uitgebreide interoperabiliteit van de bouwsystemen mogelijk maakt, en dat gestroomlijnd is om efficiëntie in ontwerp, implementatie, gebruik en onderhoud mogelijk te maken. Dit is wereldwijd bewezen, en de VS kunnen enorm profiteren van de ervaring en kennis die in de afgelopen 30 jaar is opgedaan; het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden - wij hebben al een Maserati klaarstaan.

Gedistribueerde of gecentraliseerde controle

In de sector van de automatisering en besturing van gebouwen wordt doorgaans gekozen voor een gecentraliseerde aanpak, met logica tot op het niveau van de controller, die de verschillende analoge en digitale in- en uitgangen van sensor- en bedieningsapparaten bewaakt en bestuurt. Het ‘brein' van dit alles zit in de centrale controller die zich gewoonlijk in een paneel bevindt dat ver verwijderd is van de eindbesturingsapparaten. Voor de eindapparaten is een aparte bekabeling voor voeding en communicatie vereist, wat de kosten voor installatie en inbedrijfname verhoogt. Als de controller onbruikbaar wordt, zullen de eindapparaten alleen in autonome/lokale modus kunnen werken, wat leidt tot inefficiëntie en een gebrek aan controle. Problemen oplossen wordt hierdoor tijdrovend en inefficiënt.

Tot slot zijn gecentraliseerde controlediagnose, inbedrijfname en onderhoud meer geschikt voor toepassingen in centrale installaties, vanwege de dynamische variabelen die voor dit type regeling vereist zijn.

KNX daarentegen is gebaseerd op het principe van gedecentraliseerde controle. Dit betekent dat het ‘brein' niet in een centrale controller zit, maar verdeeld is over alle eindapparaten, zoals wandschakelaars, aanwezigheidssensoren, elektronische actoren voor verlichting/zonnewering, e.d. Als een of meer eindapparaten uitvallen, blijft het systeem dus werken en geeft het aan welke afzonderlijke component een storing vertoont, zodat problemen vlot kunnen worden opgelost. Klinkt dit te goed om waar te zijn? Neem gewoon de proef op de som en bespreek het met een van onze KNX-professionals. Zij zullen dit en nog veel meer bevestigen, met tal van voorbeelden van geslaagde en betrouwbare installaties.

Een gedecentraliseerde controle heeft veel voordelen voor de regeling van ruimten/zones, waaronder een gestroomlijnde installatie, probleemoplossing en de algemene werking. Gedistribueerde, lokale controle zorgt voor een robuuste structuur/architectuur, en maakt de installatie, inbedrijfname en bediening van afzonderlijke componenten eenvoudig. In de topologie van de buscommunicatie die door KNX wordt gebruikt, brengt één twisted-pairkabel data en stroom over naar alle aangesloten apparaten. Dit vereenvoudigt zowel de bekabeling als uitbreidingen of vervangingen. Er moet ook worden opgemerkt dat KNX draadloos kan werken via RF, en dat het één software-inbedrijfnametool gebruikt, waardoor ook opleidingen eenvoudiger worden.

De invoering in de VS is een traag, maar gestaag proces

De invoering van KNX hier in de VS verloopt bijzonder traag om verschillende redenen, gaande van het ‘not invented here'-syndroom tot protectionisme van regionaal georiënteerde fabrikanten. Overigens, in de afgelopen jaren dat ik terug ben in de Verenigde Staten, heb ik geleerd dat openstaan voor verandering een kwestie van mentaliteit is. Je kunt wel de meest overtuigende argumenten hebben, die tot op het technische niveau gerechtvaardigd zijn, maar als personen de mening zijn toegedaan ‘wat niet stuk is, moet je niet repareren', is het knap lastig om hun standpunt te veranderen. Misschien is het niet stuk, maar het is zeker niet wat het zou moeten of kunnen zijn: geavanceerd, gestroomlijnd en gebruiksvriendelijk!

KNX is een wereldwijde standaard voor intelligente gebouwautomatisering, geschikt voor de eisen van de 21e eeuw. Het is toekomstgericht, maar ook achterwaarts compatibel, en laat u nooit in de steek. U kunt meer dan 8000 KNX-producten van 500 fabrikanten over de hele wereld combineren, met het vertrouwen dat ze naadloos zullen samenwerken en de tand des tijds zullen doorstaan, zodat u nooit gebonden bent aan één enkele leverancier of systeemintegrator.

Onze regio is in staat haar aanpak te veranderen, aangezien de risico's gering en de voordelen talrijk zijn. Wij moeten onze mentaliteit veranderen in die van een ‘early adopter', zodat wij de technologie op een pragmatische manier kunnen doorlichten, alle belangrijke bezwaren kunnen wegnemen en vervolgens voordeel kunnen halen uit de toepassing ervan. Dit is een eenvoudige, ongecompliceerde oefening; er zijn wereldwijd duizenden referentieprojecten die u zullen verzekeren van de flexibiliteit, betrouwbaarheid en compatibiliteit van KNX, en er zijn nog zoveel meer interessante KNX-projecten en -ontwikkelingen in de maak. Hier ligt de kans om een leider, een koploper, te zijn op het gebied van gebouwautomatisering, met het vertrouwen dat het al een gevestigde en beproefde technologie is.

Samenvatting

Het KNX-protocol is veelzijdig, maar eenvoudig gesteld is het een verenigend platform dat een gestroomlijnde, flexibele en toekomstbestendige controle van gebouwautomatisering biedt, gegroepeerd onder één communicatiestandaard en één tool voor inbedrijfname. Als u uw risico's wilt verminderen en uw rendement wilt maximaliseren voor elk gebouw of infrastructuurproject, kijk dan niet verder dan KNX! De early adopters in de rest van de wereld maken nu deel uit van de mainstream, dus waarom zouden we ons niet bij hen aansluiten? U zult in goed gezelschap zijn.

Philip R. Juneau is de Vice President van de KNX USA National Group en adviseur van Automated Technology Company. ATC wil de gebouwen van vandaag omtoveren tot de nulenergie-infrastructuren van morgen door de hoogste mate van veiligheid, comfort en efficiëntie te garanderen, met het algemene welzijn van de bewoners en het milieu voor ogen.

www.atcjomo.com