20. May 2021

Casestudy: KNX bestuurt Amerikalinje, het best beoordeelde hotel in Oslo op Tripadvisor.

Mikkel André Markmann beschrijft het KNX-automatiseringssysteem dat de ombouw van dit historische pand tot een energie-efficiënt luxehotel afrondde.

In 2018 en 2019 transformeerde Nordic Property Management het oude hoofdkwartier van Den Norske Amerikalinje (de Noorse Amerikalijn) in de Noorse hoofdstad Oslo tot een luxehotel. Tratec Teknikken AS, de Noorse onderneming die de elektrische installaties, het loodgieterswerk en de klimaatregeling verzorgde, liet de automatisering van de hotelkamers ontwerpen door function Solutions.

De opdracht

De opdracht bestond erin een energie-efficiënte, uiterst functionele automatisering van de hotelkamers te voorzien die voor alle leeftijdsgroepen gebruiksvriendelijk zou zijn. Om continu energie te besparen moest ook de HVAC-regeling worden geautomatiseerd, terwijl audio-in-room en lichtsturing op basis van scènes de gasten een groter gevoel van luxe moesten geven.

Oplossing

We stelden een systeem ‘zonder kaarten' op basis van aanwezigheidsdetectie, integratie van boekingen, BMS (het gebouwbeheersysteem) en HVAC-regeling voor aan Nordic Property Management. Zij besloten dat dit paste bij hun profiel. Verder werden de oplossingen opgewaardeerd met capacitieve KNX-schakelaars die aangepaste pictogrammen kregen, audio-in-room en volledige DALI-broadcast-sturing van alle verlichting. Zo werd Amerikalinjen een van de projecten waarbij we het meest hebben gebruikgemaakt van KNX in de ruimten.

In combinatie met onze eigen ondersteuningsserver vormt het BMS het perfecte hulpmiddel om boekingsdata live te integreren uit het PMS (Property Management System) en daarmee de kamers te beheren. De Cenium hospitalitysoftware werd van nul af aan door onze technici hier bij function Solutions geïntegreerd - voor het eerst via de Choice API.

We programmeerden alle componenten voordat Tratec ze installeerde. Toen de installatie voltooid was, voerden we zelf een functiecontrole uit en verifieerden we of alle systemen naar behoren werkten.

Uitdagingen

Bij de renovatie van een historisch gebouw zoals dit ligt de belangrijkste uitdaging altijd in de wijze waarop de gewenste componenten en de bekabeling kunnen worden geïnstalleerd. Alle problemen tijdens de bouw, of ze nu met constructie of integratie te maken hadden, werden snel opgelost dankzij een goede communicatie binnen het project.

De voordelen van KNX

Gezien de technische netwerken die reeds aanwezig waren voor het centrale operatingsysteem van het gebouw en omdat de verzoeken van de klant geavanceerde programmeercapaciteiten vereisten, was KNX met een IP-backbone een ideale communicatiemethode. Als open standaard biedt KNX opdrachtgevers ultieme zekerheid. Mochten wij als bedrijf niet aan hun eisen hebben beantwoord, dan zijn zij na het einde van de bouw op geen enkele wijze aan ons gebonden: ze kunnen altijd kiezen voor een van de vele andere KNX-professionals. Het spreekt voor zich dat wij ernaar streven om met onze uitstekende dienstverlening onze klanten te overtuigen om voor ons te blijven kiezen, zodat ze zich vrijwillig aan ons binden.

Het duurde ongeveer een jaar om alles te installeren. Na de inbedrijfname werden enkele kleine aanpassingen aangebracht aan de programmering - sommige vanwege COVID-19 en de behoefte aan protocollen om periodiek te sluiten. Aan de hardware hoefde niets te worden veranderd.

Conclusie

Aanwezigheidsdetectie zonder kaart maakt kaartlezers overbodig en dat bespaart energie, omdat de ‘Comfort'-modus van het HVAC-systeem niet ingeschakeld kan blijven terwijl de gast zich buiten de hotelkamer bevindt. Het BMS stelt het hotelpersoneel uitstekend in staat om te voorzien in de behoeften van de gasten in hun kamer en om in real time statusrapporten voor het hele hotel te raadplegen.

Dit project werd genomineerd voor een prestigieuze KNX Award en dankt zijn succes aan KNX. Als wereldwijde standaard biedt KNX niet alleen een ongeëvenaard aantal mogelijkheden voor programmering en componenten, maar ook IP-communicatie en eenvoudige installatie en aanpassingen tijdens het dagelijkse gebruik.

Belangrijkste producten en technologieën in het project

• DALI voor hospitality, klimaat- en relaiscomponenten.
  • Schakelaars met capacitief glas.
  • DALI-controllers
  • BMS.
  • Bewegingsdetectie.
  • Integratie van boekingen.

Mikkel André Markmann is CSO van function Solutions, dat complete gebruiksklare automatiseringsoplossingen voor hotels en commerciële gebouwen, consultancy en programmeringsdiensten aanbiedt.

www.solutions.function.no