15. Jan 2021

Een nieuw perspectief: drie manieren waarop ik smart dankzij KNX anders ging bekijken

Luke Thomas van Ivory Egg legt uit welke eigenschappen van KNX hem zijn mening deden herzien, en hoe ze kunnen helpen om meer klanten en opdrachten binnen te halen.

Voor ik bij Ivory Egg aan de slag ging, dacht ik bij een 'smart home' vooral aan slimme stekkers, de 'intelligente' lampen die je in elke supermarkt vindt, een aantal handige widgets op mijn telefoon en een paar 'home assistant'-luidsprekers verspreid door het hele huis.

Vergeef me mijn onwetendheid!

Na een paar maanden had KNX de warboel van afzonderlijke oplossingen in mijn hoofd met succes ontward. Nu bekijk ik die als een reeks niet-geconnecteerde slimme toestellen die wel een paar problemen oplossen, maar er ook heel wat veroorzaken. Dat je thuisnetwerk zwaar wordt belast, is er maar één van. En dat mijn partner het licht niet kan inschakelen als het niet correct werd uitgeschakeld, betekent dat er nog heel wat werk voor de boeg is.

Ik heb ondervonden dat toestellen zoals slimme stekkers een 'domme slimme oplossing' op basis van bestaande technologieën creëren in plaats van voor échte intelligentie en automatisering zorgen. Ze zijn misschien wel een goed vertrekpunt, maar écht slimme oplossingen moeten absoluut meer in de spotlights worden gezet.

Daarom vertel ik je graag om welke drie redenen ik voortaan een voorstander van KNX ben. Dit is een frisse kijk op 'smart' en automatisering van iemand die nog niet vertrouwd was met deze wereld. Wellicht vind je in mijn verhaal enkele punten terug die je met potentiële klanten kunt bespreken. Of misschien herinnert het je eraan waarom ook jij zo graag met KNX werkt.

1. Meer dan 500 merken spreken dezelfde taal - ook al zouden ze normaal nooit samenwerken

Zelfs in de kleinste woningen is de kans groot dat de lampen, de tv, de verwarming en de luidsprekers allemaal van bij verschillende fabrikanten komen. Al die merken zijn expert in hun vakgebied, maar ze beschikken ook over hun eigen bedieningssystemen.

Daar kon ik niet omheen. Slimmere toestellen betekende meer rommel, dat was het compromis. Onze telefoons staan boordevol apps, tal van lichtschakelaars en thermostaten ontsieren onze muren en op de salontafel ligt een hele reeks afstandsbedieningen.

Je kunt je dus wel voorstellen hoe verbaasd ik was toen ik hoorde dat toestellen van vijfhonderd fabrikanten dankzij KNX naadloos kunnen samenwerken. Je mag ook niet onderschatten om welke merken het gaat en met hoeveel ze wel niet zijn. De hele technologiesector heeft ongelooflijk veel vertrouwen in KNX en zijn toekomst, zoveel is duidelijk. Wellicht nog belangrijker: dit betekent dat de toestellen met elkaar communiceren. Gedaan dus met allerlei trucjes, widgets of rommel. Weg met een overvloed aan schakelaars en knoppen. KNX biedt één bedieningsplatform dat alle toestellen naadloos met elkaar laat samenwerken. Zo neemt de gebruiker de touwtjes in handen en stuurt hij de manier waarop hij een gebouw gebruikt.

Ik zeg nu tegen vrienden: "Van KNX heb je misschien nog niet gehoord, maar de merken die dit systeem gebruiken ken je wél." Noem een paar namen en klanten zullen al snel meer willen weten over hoe je ook hun huis kunt transformeren!

2. KNX = schaalbaarheid ten top

KNX is gemaakt om te groeien. Door één standaard geconfigureerde buskabel te gebruiken, kunnen niet alleen verschillende merken met elkaar samenwerken doordat ze dezelfde 'taal' spreken. Je kunt het systeem dan ook gemakkelijk uitbreiden met behulp van de bestaande infrastructuur. Wanneer een nieuwe fabrikant zich bij KNX aansluit, kun je dus nog grotere projecten aan en is nieuwe toestellen toevoegen kinderspel.

De buskabel neemt ook alle beperkingen weg van toestellen die rechtstreeks op het netwerk aangesloten zijn. KNX biedt je de mogelijkheid om voor je 'smart home' een aparte communicatielijn te installeren die niet door andere gebruikers verstoord wordt.

Hard- en software updaten is dan weer een ondersteunende service die klant erg zullen waarderen, en dankzij achterwaartse compatibiliteit kunnen projecten in een oogwenk worden uitgebreid. Dát is de kracht van een slim gebouw.

3. KNX helpt de planeet te redden

Welke voordelen KNX allemaal biedt, lijkt me duidelijk. De volledige controle over een gebouw krijgen, tijd winnen en toestellen kunnen gebruiken van meer fabrikanten die allemaal met elkaar communiceren via één bedieningssysteem: fantastisch, toch? Maar welke voordelen levert het op voor de planeet?

Velen kiezen voor KNX vanwege de lagere kostprijs, maar wanneer je het hele plaatje bekijkt, zie je dat er méér aan de hand is. Onbewust gaan we steeds slimmer en duurzamer om met energie. Het meest efficiënte systeem is er namelijk één dat uitgeschakeld is. Wanneer je een kamer verwarmt, verwarm je meestal de hele woning. Het licht in de hal brandt de hele avond, terwijl je er maar een paar keer komt. Heel wat systemen houden geen rekening met de manier waarop we een ruimte, en dus ook energie, gebruiken. Door ons bewust te worden van het 'waarom' en een oplossing hiervoor te bedenken, kunnen we efficiënte automatisering ten dienste van de bewoner mogelijk maken.

De jongste jaren is ook ventilatie een absolute noodzaak geworden. De mogelijkheid om de bezetting van een kamer te monitoren en het HVAC-systeem in te zetten om bewoners gezond te houden, tilt het hele idee van 'de planeet redden' naar een hoger niveau.

Conclusie

Sinds ik bij Ivory Egg aan de slag ging, steeg het aantal fabrikanten die aan KNX-compatibele toestellen werken tot boven vijfhonderd. En nog elke dag worden innovatieve ontwikkelingen aangekondigd. Ik ben dertig jaar oud en de dingen rondom ons veranderen razendsnel. Toch heeft KNX nog heel veel potentieel om onze levens nog beter te maken.

Ik ben eens nagegaan of de 'domme' toestellen die ik vroeger fantastisch vond me dezelfde voordelen bieden. Gaat het licht aan wanneer het donker wordt in de kamer of wanneer het systeem merkt dat de zon ondergaat? Slaat de verwarming aan omdat het koud is en er mensen thuis zijn, of gewoon omdat ze dat anders ook doet? Zit er eigenlijk wel water in de waterkoker, of is die slimme stekker waarop hij is aangesloten gewoon een gimmick?

Het merendeel van die toestellen ligt nu te verstoffen onder mijn bed. Slimme toestellen voor consumenten zijn vooral leuke snufjes, terwijl de KNX-systemen écht de manier veranderen waarop mensen communiceren met hun woning en omgaan met energie.

Ik wil je dus het volgende vragen: wanneer je nog eens met iemand over een project praat, denk dan eens terug aan de reden waarom je op KNX vertrouwt en wat dat betekent voor huiseigenaars, de industrie én de planeet. Vertel hen mijn verhaal. Wedden dat ze overtuigd zullen zijn?

Luke Thomas is marketingmanager bij Ivory Egg, een leverancier van toonaangevende KNX-producten en organisator van KNX-opleidingen.

www.ivoryegg.co.uk