12. Sep 2019

International Convention Centre Sydney

Betrouwbaarheid ten top: KNX levert de overkoepelende besturing van een complex van wereldformaat in Sydney, Australië.

Het International Convention Centre Sydney (ICC Sydney) was een initiatief van de overheid van NZW om het centrum te moderniseren en de Australische wereldstad uit te rusten met faciliteiten van wereldformaat. Het centrum van 20 hectare werd voor 1,5 miljard AUD gemoderniseerd. Drie speciaal opgetrokken gebouwen bieden onderdak aan tal van evenementen, zoals conventies, tentoonstellingen en entertainment. Ze zijn naadloos met elkaar verbonden via de centrale wandelgang. Het project was eind 2016 klaar en bevindt zich in het Sydney CBD (Central Business District).

De overheid van NZW (Nieuw-Zuid-Wales) stelde Lend Lease aan als bouwheer en Ecoview als aannemer voor de elektriciteitswerken. Ecoview is de integratiepoot van Stowe Australia, een van de grootste privéaannemers van elektriciteitswerken in Australië. Stowe kon in september 2010 terugblikken op 100 jaar trouwe service. Het bedrijf heeft een jaaromzet van meer dan 500 miljoen AUD en het stelt meer dan 1500 mensen tewerk.

De opdrachtDe opdracht luidde: bouw faciliteiten van wereldklasse met de beste technologieën op de markt. Het volledige centrum moest als één geheel kunnen worden bestuurd. Hoogwaardige vergaderzalen vergen hoogwaardige connectiviteit. Dit houdt volledige integratie met het AV-systeem in, niet alleen om alle aspecten van de verlichting te kunnen besturen maar ook de gemotoriseerde jaloezieën e.d. Het centrum is een multifunctionele faciliteit, dus betrouwbaarheid is een must. Er zijn verschillende gebouwen, waaronder een ICC concertzaal met 8000 zitplaatsen, waar pop- en rockconcerten, tenniswedstrijden en optredens van wereldberoemde komieken kunnen plaatsvinden, het 32.600 m² grote ICC Exhibition Centre, de grootste balzaal van Australië, een ruimte van 5000 m² voor openluchtevenementen en 2000 m² aan speciale vergaderruimtes en gastenkamers.

Er zijn strikte beperkingsclausules opgelegd aan deze faciliteit, met zware boetes om inkomstenverlies van tickets bij ernstige pannes te compenseren. We moesten dus niet alleen de algemene toestand van het systeem kunnen bewaken maar ook de armaturen.

301a.jpg

De oplossingHet was overduidelijk dat KNX onze enige optie was. Het KNX systeem bestuurt niet alleen de zalen maar bewaakt ook de aparte ruimtes en de verlichtingsduur. Het omvat proactief en reactief onderhoud van defecte lampen en voorschakelapparatuur van meer dan 10.000 armaturen in de faciliteit.

In de vergaderruimtes, concertzalen en tentoonstellingsruimtes alleen al hangen 4.788 armaturen. Daarom hebben we besloten om DALI armaturen te gebruiken, die we gemakkelijk kunnen besturen en bewaken. Dit betekent dat het overkoepelende KNX hoofdstation alles continu bewaakt en een alarmsignaal geeft als één armatuur of KNX apparaat het begeeft en deze informatie ook doorspeelt naar het BMS via BACnet.

Er is goed nagedacht over het design van de netwerktopologie, want in een publiek gebouw hadden we nood aan een flexibele en robuuste oplossing. We besloten om niet volledig afhankelijk te zijn van de ICN- (Information Centric Networking) infrastructuur en maakten gebruik van het siloprincipe. Elk gebouw werd onderverdeeld in kwartieren en elke instapzone werd ondersteund via Ethernet. Van daaruit hebben we voor elk verticaal kwartier een aparte twisted-pairbackbone gecreëerd. Om alle niveaus van elkaar te scheiden, hebben we lijnkoppelaars gebruikt. Dit werd ondersteund door logische modules, die geprogrammeerd werden met een terugvalscenario naargelang de toestand van het gebouw, mocht het nodig zijn.

Gebruikte producten en technologieënAangezien het hier om een internationale faciliteit gaat, moet de bediening van het systeem taalneutraal zijn. In de gastenkamers zijn de lichtconsoles dan ook uitgerust met internationaal erkende symbolen en tekst, die de functies uitleggen aan niet-Engelstalige bezoekers.

Naargelang de individuele ruimtelijke vereisten hebben we gebruikgemaakt van wachtwoordbeveiligde aanraakschermen, verlichtingconsoles, PIR bewegingsdetectors, microgolfbewegingsdetectors of een combinatie. Zo konden we ervoor zorgen dat de ruimte aan de specifieke eisen voldeed.

De enige tools die we nodig hadden voor de planning en het ontwerp van het systeem waren ETS en standaard modelleerprocedures voor design, CAD en BIM.

105.png

InstallatieEr was een team ter plaatse tijdens de duur van het project voor de vele installatievragen, vergaderingen en inbedrijfnametaken. Zodra een zone beschikbaar was voor inbedrijfname, werkten we die af. Er waren speciale inbedrijfnameteams aanwezig, zowel van DALI als van KNX. Het programma van de bouwheer was verspreid, zodat de services van hier naar daar gingen.

Het ontwerp ging eind 2013 van start, de bouw startte begin 2014 en eind 2016 was alles klaar. Behalve dingen die buiten het bereik van KNX lagen en algemene bouwproblemen die typisch zijn voor zo'n grote onderneming, zijn we geen problemen tegengekomen. Sinds de inbedrijfname en de overdracht zijn er bovendien geen aanpassingen of toevoegingen nodig geweest.

De voordelen van KNXHet feit dat we konden werken met de beste technologieën van verschillende fabrikanten en deze naadloos konden samenbrengen in één eigen systeem werd door de business als een groot voordeel gezien. De inbedrijfname is eenvoudiger dan bij andere merkgebonden systemen dankzij de unieke ETS-tool, die gebruikt werd voor de volledige KNX installatie.

Project: International Convention Centre Sydney

Een project van: Ecoview