19. Oct 2021

Interview: Vassilios Lourdas over ETS6 – de nieuwe softwaretool voor planning, design, inbedrijfname en diagnose van KNX

In dit exclusieve interview met KNXtoday, legt Vassilios Lourdas, Tools Team Leader van KNX Association, uit hoe deze belangrijke nieuwe release, ETS6, tot stand kwam, wat de belangrijkste troeven zijn en wat het betekent voor de toekomst.

Waarom hebt u ETS6 ontwikkeld en hoe lang heeft het geduurd?

[VL] Diverse aspecten van het KNX-systeem, zoals Security Proxy, Segment Coupler, RF Multi Devices en vele andere kleinere en middelgrote uitbreidingen zijn net als omringende technologieën zoals het IoT, nieuwe operating systemen en krachtigere hardware, zo sterk geëvolueerd sinds de introductie van ETS5 in 2014, dat de evolutie van deze unieke softwaretool naar zijn zesde generatie onvermijdelijk was. We zijn eind 2018 aan het project begonnen en ondanks enkele grote vertragingen als gevolg van de pandemie, hebben we het op tijd kunnen afronden.

Wat waren de belangrijkste vereisten voor deze nieuwe versie?

[VL] De belangrijkste vereisten van ETS6 waren de ondersteuning van de KNX Systeemuitbreidingen en KNX IoT. Feedback van onze leden-fabrikanten en onze wereldwijde gemeenschap van systeemintegratoren speelde een belangrijke rol bij het grootste deel van de implementatie. Veel ervan is gebaseerd op informatie verzameld tijdens verschillende workshops met diverse doelgroepen zoals KNX-professionals, opleidingscentra en elektriciens, onze gemeenschap, en natuurlijk, technische bijstand en verkoopondersteuning.

Hoewel ETS6 nog maar enkele dagen live is, hebben we al gezien dat klanten vragen stellen over de compatibiliteit van ETS6 met vorige ETS-versies. Achterwaartse compatibiliteit is echter een van onze sterkste punten. ETS6 kan dus nog steeds EIB- en KNX-apparaten van halfweg jaren negentig gebruiken en configureren, maar is ook geschikt voor de nieuwste apparaten, die nog maar enkele dagen geleden zijn goedgekeurd, en zelfs voor nieuwe apparaten die nog op de markt moeten komen. Bovendien kan het projecten van vorige ETS-versies importeren en ETS Apps van ETS5 installeren!

Aan welke belangrijke facetten hebt u gewerkt en welke nieuwe functies hebt u geleverd?

[VL] Naast de ondersteuning van de KNX-systeemuitbreidingen, die een enorme impact hadden op de hele software, hebben we veel geïnvesteerd in projectafhandeling. Dat begint bij het dashboard, dat we volledig opnieuw hebben ontworpen, met een ongelofelijk aantal nieuwe functies, zoals projectomslagfoto, tags, wereldwijd zoeken, snelle acties, projecttype enz., en eindigt met een verbazingwekkend projectarchief dat taken zoals het opslaan en back-uppen van een project vereenvoudigt. Wat ik persoonlijk erg interessant vind in het projectarchief is de mogelijkheid om meerdere versies van een project op te slaan, alsook de mogelijkheid om verschillende projectversies te vergelijken en de verschillen snel op een rijtje te zetten.

Een andere verbetering die we in de eerste versie van ETS6 hebben kunnen opnemen, is de vereenvoudigde bus connection manager, waarmee ETS automatisch de meest geschikte busverbinding voor een bepaald project op een bepaald moment vindt en ophaalt. Op die manier hoeft een elektricien geen enkele busverbinding manueel te configureren voor de inbedrijfname; ETS6 doet het werk zonder dat de elektricien zich ermee moet bezighouden. Ook werd het dialoogvenster 'verbinden met' verbeterd: het stelt ETS-gebruikers in staat om het eigenlijke werk te versnellen, d.w.z. om communicatieobjecten aan groepsadressen te koppelen. En ik kan nog wel even doorgaan - er is nog zoveel meer!

Welke feedback hebt u tot nu toe gehad?

[VL] We zijn afgelopen zomer begonnen met de bèta-tests, waarbij we erg positieve feedback hebben ontvangen voor de bediening met meerdere tabs en voor de indrukwekkende afhandeling van busverbindingen.

In welke richting gaat u nu verder?

[VL] Aangezien KNX Association als missie heeft om de KNX-standaard te promoten, hebben we samengewerkt met de beste partners op het gebied van UI- en UX-design en -ontwikkeling om al die geweldige feedback te bundelen en te combineren met onze toekomstvisie voor onze tools, die richting de cloud gaat. Met ETS6 evolueren we reeds in die richting door het licentiegedeelte te integreren in MyKNX, het gebruikersaccountsysteem van KNX. Zo vereenvoudigen we de introductie van nieuwe software, met meer diensten die waarschijnlijk zullen volgen via MyKNX.

Voor Mac-gebruikers kunnen we zeggen dat we aan een platformonafhankelijke oplossing werken, aangezien het aantal Mac-gebruikers aanzienlijk is toegenomen. Voorlopig kunnen we de werking van ETS6 echter alleen garanderen op Windows-platforms.

De release van ETS6 betekent niet dat we gestopt zijn met nieuwe functies, integendeel! Wij bereiden tal van fantastische dingen voor onze gebruikers voor, die u in de komende maanden mag verwachten. Sommige daarvan kan ik al onthullen, zoals de uitgebreide projectvergelijkingsfunctie, de cloud-licentiepakketten en de volledig vernieuwde projectwerkbank, die de manier waarop onze gebruikers met onze software werken opnieuw uitvindt.

In welke versies is ETS6 beschikbaar?

[VL] ETS6 is beschikbaar in de volgende edities:

• ETS6 Professional - voor professionele gebruikers die KNX en ETS in hun projecten gebruiken en een maximale functionaliteit wensen (bv. onbeperkte apparaten en onbeperkte projecten).
  • ETS6 Home - voor huiseigenaars die hun KNX-installatie willen beheren maar slechts beperkte functies nodig hebben (bv. maximum 64 apparaten en 1 project).
  • ETS6 Lite - voornamelijk voor wie zich vertrouwd wil maken met KNX en ETS (maximum 20 apparaten en een onbeperkt aantal projecten).

Wat is uw advies aan mensen die gelukkig zijn met ETS5?

[VL] Hoewel gebruikers met ETS5 kunnen blijven werken, moeten ze er rekening mee houden dat de software niet verder zal worden ontwikkeld en onderhouden in het nieuwe jaar. We bevelen dan ook aan om ETS6 te proberen, omdat ze vroeg of laat nieuwe KNX-apparaten in hun projecten zullen willen opnemen die minstens ETS6 of later vereisen, bv. Segment Couplers, Security Proxy Couplers, KNX IoT-apparaten, enz. Bovendien heeft ETS6 een veel beter projectbeheer dan de vorige ETS-versies, dat de projectafhandeling heel wat gemakkelijker maakt.

Wat heeft de lancering van ETS6 voor u en uw team betekend?

[VL] We hebben veel fysieke en emotionele moeite gedaan om ETS6 tot de beste ETS te maken die we ooit hebben uitgebracht. De lancering van ETS6 is dan ook veel meer dan de introductie van een nieuwe softwareversie. Het is de erkenning van het geweldige werk dat al onze teams, waaronder de ingenieurs en onze marketing- en verkoopteams, de afgelopen drie jaar hebben verricht. Het was een hele eer voor mij om ze te mogen coördineren als ETS6-projectleider. Met ETS6 breekt voor ons een nieuw tijdperk aan, omdat we de weg hebben vrijgemaakt voor de toekomst en de cloud.

Vassilios Lourdas is Tools Team Leader bij KNX Association.