16. Oct 2021

Jung: veilig onderhoud op afstand van het KNX-systeem

Hackers deinzen nergens voor terug! Om de digitale infrastructuur in gebouwen doeltreffend te beschermen tegen aanvallen, moeten gebouwontwerpers al tijdens de installatie vertrouwen op KNX IP Secure. Het systeem versleutelt de datacommunicatie in het netwerk en verzekert een veilige transmissie van alle KNX-telegrammen.

Om de gegevens te versleutelen, kan de gebruiker gebruikmaken van maar liefst acht verbindingen voor tunnelling. Dankzij de JUNG KNX IP-interface (IPS 300 SREG) worden de ruimtes (bv. in hotels of kantoorgebouwen) via een snelle IP-backbone met het centrale beeldschermsysteem verbonden. De KNX IP-interface geeft de belangrijke parameters van apparaten weer via een OLED-beeldscherm. Bovendien krijgt het apparaat zijn voeding rechtstreeks via de KNX-bus.

Met IPS-Remote kan de gebruiker alle KNX-componenten eenvoudig en kostenefficiënt op afstand onderhouden en programmeren. Het bespaart de deskundige tijd en het is handig voor de eigenaar van het gebouw. Tijdrovende en prijzige toegangsroutes zijn niet meer nodig. Dankzij onderhoud op afstand via IPS-Remote krijgen systeemintegratoren enkel versleutelde toegang tot de KNX-componenten van de klant, met toestemming van de klant uiteraard. Op die manier behoudt de klant altijd de controle.

Vereisten voor onderhoud op afstand van KNX

De vereisten voor onderhoud en het invoeren van nieuwe functies zijn duidelijk. Experts hebben de ETS-app IPS-Remote, de IP-interface IPS 300 SREG en de licentie voor onderhoud op afstand IPS-L gekoppeld aan deze interface nodig. Eindklanten kunnen die verkrijgen via hun myJUNG-toegang. De licentie kan ook besteld worden na de installatie. Zodra het systeem is geïnstalleerd en gelinkt aan de IPS-L-licentie, onderhouden experts de KNX-componenten achter de IP-interface op de gebruikelijke manier via ETS 5. Maar nu kunnen ze dit vanop afstand doen, zonder zich ter plaatse te moeten begeven. Systeemintegratoren kunnen nu al actoren aanpassen aan de eisen van de klant, wandzenders configureren, fouten corrigeren en nog veel meer. Het onderhoud op afstand concentreert zich uitsluitend op de KNX-lijn en zijn geïntegreerde componenten. Indien nodig moet de klant toegang verlenen: dit kan eenvoudig en comfortabel via de visualisatie (zoals met de app Smart Visu Server) of via aansluiting op een drukknopsensor. Meer informatie is beschikbaar op www.jung.de/ips-remote

IPS-Remote doorstaat de veiligheidscontrole van Antago

Als aanbieder van IT-beveiliging is ook Antago GmbH al vanaf het begin betrokken bij de veiligheid van smarthomes. In dit verband heeft het bedrijf het onderhoudssysteem op afstand JUNG IPS-Remote onder de loep genomen. Voor onderhoud op afstand met JUNG IPS-Remote moet de gebouweigenaar altijd toestemming geven. Als de bouwer hulp nodig heeft in zijn smarthome, moet hij eerst toestemming geven. Hierdoor wordt de tijdspanne waarbinnen een theoretische aanval mogelijk is tot een minimum beperkt. IPS-Remote versterkt ook het veiligheidsgevoel van de gebouweigenaar, want als iets van buitenaf niet toegankelijk is, kan het niet worden aangevallen.

Bedoeld gebruik van de JUNG KNX IP-interface

• Verbinding tussen KNX-apparaten en een pc of andere apparaten die via IP data verwerken
  • Werkt als een data interface
  • Montage op DIN rail volgens EN 60715 in de verdeeldoos