24. Nov 2020

KNX Award 2020 winnaar Azië: het Nobakht-kantoorgebouw in Teheran

Het Nobakht-gebouw is een luxueus commercieel complex bestaande uit zes verdiepingen met kantoren en vier ondergrondse verdiepingen met parkeergelegenheid. Het bevindt zich in de Sohrevardi Street in het centrum van Teheran (Iran) en werd opgeleverd in 2019. De klant, de heer Nadimi, gaf KNX-experts Delham Tabesh de opdracht om het automatiseringssysteem voor het gebouw te leveren. In 2020 sleepte dit project de KNX Award in de wacht in de categorie Azië.

De opdracht

De opdracht bestond erin de energie-efficiëntie en het comfort van de gebruikers van het gebouw te bevorderen. Elk aspect van het gebouw moest slim worden gemaakt; kantoormedewerkers moesten bijvoorbeeld hun werkruimte kunnen betreden zonder ook maar één knop aan te raken.

Oplossing

We hebben KNX gebruikt om verschillende functies te integreren, waaronder een weerstation, cloudverbinding, DMX-verlichting, ventilatorconvectorregeling voor verwarming en koeling, een mediacentrum- en vergaderruimtebesturing, slim glas, omroepinstallatie, verlichtings- en aanwezigheidssensoren, toegangscontrole, video-intercomsysteem, parkeerbeheersysteem, tijdregistratiesysteem, slimme bediening van de serverruimte en diverse andere functies.

Onze oplossing houdt in dat een kantoorgebruiker niet eens één knop hoeft aan te raken, omdat het gezichtsherkenningssysteem automatisch de deur van het kantoor opent. Bij binnenkomst wordt een aanwezigheidssensor geactiveerd en worden de ideale comfortomstandigheden voor de gebruiker ingesteld. Met behulp van de data van het weerstation en de lichtsensoren worden de HVAC, de verlichting en de jaloezieën automatisch aangepast aan de gewenste temperatuur en het lichtniveau van de gebruiker. Zo wordt voldaan aan de opdracht om niet alleen energie-efficiëntie, maar ook comfort te bieden.

Installatie

Vanaf de start in 2016 tot aan de oplevering in 2019 is alles door ons technisch team afgehandeld. We hebben het bedradingsschema ontworpen en de apparaten geïnstalleerd en in bedrijf gesteld, en zo de concrete uitdaging van de integratie van de toegangscontrole- en tijdregistratiesystemen overwonnen. Sinds de inbedrijfname van het systeem hebben we gemerkt dat het aantal KNX-apparaten dat om terugmelding op de KNX-lijn vroeg, veel verkeer op de KNX-lijn veroorzaakte. We hebben dit opgelost door de cyclische tijd van de meetgegevens van de sensoren en terugmelding te wijzigen.

Voordelen van het gebruik van KNX

Bij dit project hadden we niet alleen een betrouwbaar systeem nodig, maar ook een dat gemakkelijk kan samenwerken met andere systemen en tegelijk het comfort en de energie-efficiëntie maximaliseert. Daarom was KNX de voor de hand liggende keuze.

Belangrijkste producten en technologieën in het project

Gewiss-toegangscontrole:Nabijheidslezer Uitgangsschakelaar Kaart voor nabijheidslezer

Gewiss-toegangssysteem met telefoon:Buitenstation Aanraakschermen voor tweeërlei gebruik (toegangstelefoon en KNX-bediening)

Project: Nobakht Commercial building