13. Oct 2020

KNX Award 2020 winnaar Energy Efficiency: Gold LEED-installatie in Brazilië

Het administratieve hoofdkantoor van de Braziliaanse water- en afvalbeheerder Sanepar is gevestigd in een nieuw kantoorgebouw in Curitiba, Brazilië. Dit project, dat in 2020 de winnaar van de KNX Awards in de categorie Energiezuinigheid was, had één groot doel: het gebouw zo energiezuinig mogelijk maken. Arqtech Automacao, een door een familie uitgebaat integratiebedrijf, werd ingeschakeld om een oplossing te bedenken. Het resultaat werd bekroond met een Gold LEED-certificering.

Projectopdracht

Het gebouw moest zo energiezuinig en veilig mogelijk worden gemaakt met behulp van sensoren en automatisering. Er werd bijvoorbeeld DALI-verlichting voorzien, net zoals monitoring van opgewekte zonne-energie, bedienbare lamellengordijnen en rolluiken en controle over HVAC, waterverbruik en -recyclage en de binnenluchtkwaliteit.

Oplossing

Het gebouw werd uitgerust met zonnepanelen om elektriciteit te genereren, pompen en motoren om water te recycleren, sensoren die de luchtkwaliteit en ventilatie aansturen door het CO2-gehalte te meten, en lichtsensoren die het licht in het kantoor dimmen. Aan de gevels zijn schemersensoren geplaatst die de lichtintensiteit buiten meten. Er is ook een weerstation geïnstalleerd en er zijn 147 aanwezigheidssensoren geplaatst in alle zones van het gebouw, zelfs in de toiletruimtes.

Het controlesysteem is gebaseerd op KNX TP en KNX IP en alle technologieën zijn geïntegreerd in een BMS-werkstation met SBO-server. De oplossing biedt een efficiënte controle over 1600 verlichtingsvoorschakelapparaten en 50 % van de stopcontacten in het gebouw, die tussen bepaalde tijdstippen worden uitgeschakeld om nog meer energie te besparen.

Het gebouw heeft 50 aangepaste scenario's die lokaal met schakelaars kunnen worden ingesteld. Er is ook een visualisatiesysteem met een plattegrond van elke verdieping en een dashboard dat de opgewekte en verbruikte energie monitort, het watergebruik en de waterrecyclage opvolgt en de CO2-niveaus meet.

Voordelen van KNX

KNX werd als de beste keuze beschouwd omdat het bedrijf meerdere technologieën kon integreren, zoals ModBus en BacNet, DALI, Hitachi en Somfy Animeo IP RS485.

Belangrijkste producten en technologieën in het project

ABB EAE Teknoloji Schneider ElectricVivo SuisseApricumAlbrecht JungSomfy

Project: SANEPAR