06. Jun 2022

KNX MIX2 actoren met KNX Data Secure

De modulaire MIX2-actorfamilie met KNX Data Secure biedt maximale flexibiliteit en veiligheid in de KNX-gebouwautomatisering. Bovendien kunnen oudere MIX2-apparaten via de verwisselbare buskoppeling ook achteraf met KNX Data Secure worden uitgerust.

De optimale MIX voor meer flexibiliteit

Theben MIX2-actoren bieden nieuwe vormgevingsmogelijkheden in de KNX-gebouwautomatisering. Op een basismodule kunnen maximaal twee uitbreidingsmodules worden aangesloten. Hierdoor verdrievoudigt het aantal uitgangskanalen per busapparaat en kunt u naar behoefte verlichting schakelen, dimmen, zonwering regelen of verwarming regelen. Raam- en deurcontacten, schakelaars en drukknoppen kunnen via de binaire ingang worden geïntegreerd. Het systeem biedt in totaal 121 mogelijke combinaties.

Er is een basismodule en een uitbreidingsmodule van elk type. Deze flexibiliteit biedt grote voordelen bij de planning, aangezien u vaak niet precies weet hoeveel actoren er werkelijk nodig zijn. Met het MIX2-systeem kunt u nog tijdens de installatie reageren op wijzigingsverzoeken - zelfs na de inbedrijfstelling, zolang er ruimte is voor een uitbreidingsmodule. Het MIX2-concept bespaart ook ruimte in de verdeelkast. Alleen de MIX2 basiseenheid heeft een buskoppeling. Deze is uitneembaar en kan indien nodig snel en gemakkelijk worden vervangen. Bovendien worden de kosten gedrukt omdat de uitbreidingsapparaten erop kunnen worden aangesloten.

KNX Data Secure eenvoudig achteraf te installeren

De huidige MIX2-actoren van Theben zijn al met KNX Data Secure uitgerust en bieden zo maximale bescherming tegen afluisteren of manipulatie. Maar ook apparaten die meer dan 10 jaar oud zijn, kunnen nu achteraf met KNX Data Secure uitgerust worden. De sleutel hiertoe zit hem in de verwisselbare buskoppeling in het basisapparaat. Klanten zijn dus vrij om te kiezen of ze KNX Data Secure willen gebruiken of niet. op het gebied van prijs maakt dit geen verschil en de extra inspanning is uiterst gering.

De QR-code op het toestel wordt gebruikt voor de installatie. Dit moet worden gescand en eenmaal van een projectwachtwoord worden voorzien. ETS doet de rest automatisch. Op deze manier kunnen de apparaten worden geregistreerd tijdens de installatie of op het bureau. Zelfs gemengde werking is mogelijk: als een apparaat niet "veilig" is, communiceert de hele lijn niet "onbeveiligd". In plaats daarvan worden alleen de telegrammen van deze eenheid onversleuteld verzonden. Alle andere telegrammen die dit apparaat niet nodig heeft, kunnen worden versleuteld. Een beveiligde actor kan ook te allen tijde met een onbeveiligde deelnemer communiceren, het telegram is dan onversleuteld. ETS doet dit ook automatisch. Op die manier kunnen ook bestaande systemen achteraf worden aangepast. Zelfs het gebruik van speciale componenten die niet beschikbaar zijn bij Data Secure is mogelijk. Niettemin blijft de veiligheid van het systeem hoog.  Video KNX MIX2 actuatoren met KNX Data Secure

Whitepaper „MIX2 Aktorik - Upgrade auf KNX Data Secure"