06. Sep 2019

KNX controleert commercieel gebouw in Brazilië en voorkomt waterschade aan honderden autos

SC-401 Square Corporate ligt op Florianópolis Island in het zuiden van Brazilië. Dit door CFL Constructions ontworpen commerciële complex bestaat uit zeven torens waarin 630 winkels gevestigd zijn.

Automatisering, veiligheid en toegangscontrole geïntegreerd in één BMSVan 2015 tot 2017 werkte het veertienjarige automatiseringsbedrijf Smart Homes aan het project. Smart Homes selecteerde en installeerde alle nodige systemen. De grootste uitdaging in dit project was het integreren van automatisering, veiligheid en toegangscontrole in één Building Management System (BMS). Om dit op te lossen, kozen we het TYCO CCURE BMS en integreerden we dit met het TYCO CCURE 9000-platform.

Lange kabelsDe tweede uitdaging was de lange afstand die de verbindingen moesten overbruggen. Hiervoor moesten we glasvezelkabels gebruiken. We gingen voor Furukawa Laserway GPON (Gigabit Passive Optical Network) met 700 ONU's (Optical Network Units), verspreid over 40 km glasvezelkabel.

Voorbereid voor Moeder AardeDit was een droomproject waarin een heel spectrum aan functies werd geautomatiseerd, zoals waterpompen, waterniveaus, waterverbruik, afvalwaterverwerking, lichtsturing, elektriciteitsconsumptie, sturing van de elektriciteitsgenerator, verwarming en airco, toegangscontrole, beveiliging en brandpreventie. We gebruikten 80 KNX-apparaten van HDL, ABB, Siemens en Hager en meer dan 1000 branddetectoren die allemaal verbonden waren met het netwerk en bewaakt werden. Bovendien omvatte de installatie ook 192 Hikivision IP-camera's, 3 Exacq Vision NVR's (Network Video Recorders), 60 RFID-lezers en 15 TYCO Software House iStar-controllers.

Dankzij de flexibiliteit en betrouwbaarheid van de technologie die we in dit project gebruikten, wordt het systeem extreem snel op de hoogte gebracht als er een fout aan een elektrische pomp is of als er een noodprotocol start. Bijvoorbeeld: dit deel van Brazilië kampt elk jaar met periodieke overstromingen. Het SC-401 Square Corporate-gebouw heeft een geautomatiseerde ondergrondse poort. Vorige winter detecteerde die poort een abnormaal hoog waterniveau en sloot de poort automatisch. Zo voorkwam het systeem dat honderden auto's waterschade zouden oplopen.

Smart Homes staat momenteel in voor preventief onderhoud. In dit kader observeren ze dagelijkse routines en analyseren ze hoe goed de systemen hun taken uitvoeren.

KNX zorgt voor enorme besparingenDit soort speciale oplossingen betalen zelf de initiële investering terug (CAPEX). Daarbovenop zijn er besparingen op de bedrijfskosten (OPEX): er is bijvoorbeeld minder personeel nodig dat rondloopt om de beveiliging en automatiseringsstatus in een gebouw van deze grootte te controleren.

Project: SC401 Square Corporate

Een Project van: Smart Homes