19. Feb 2021

Onder vakmensen: audio in KNX-systemen integreren

KNX-professional Simon Buddle bekijkt manieren waarop audiosystemen met KNX kunnen worden geïntegreerd en welke soorten regelingen daarbij verstandig zijn.

Sommige geluiden en beelden blijven ons een leven lang bij: de eerste fiets, de beelden van de landing op de maan of de geboorte van een kind. Een van mijn vroegste muzikale herinneringen zijn The Carpenters. Karen Carpenter had de mooiste stem die ik ooit had gehoord en het is dan ook een van de grootste tragedies van onze tijd dat ze zo jong afscheid van ons nam. Toch liep ik in mijn kinderjaren op de achterbank van de auto van mijn ouders met haar prachtige muziek op de achtergrond bijna een muzikaal trauma op. Eerlijk gezegd was dat niet de schuld van The Carpenters, maar wel die van mijn ouders. Hun songs stonden namelijk op één van de drie cassettes die in de auto lagen. En zo werd de stem van Karen elke rit opnieuw, week in, week uit en uur na uur, in mijn hersenen gebrand, terwijl buiten de groene velden voorbij schoven. In het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw pasten op drie 8-track cassettes welgeteld twaalf songs. En die werden telkens opnieuw afgespeeld ...

'Exodus', een album van Bob Marley uit 1977, moesten we speciaal bij de plaatselijke platenwinkel bestellen. En het duurde twee weken voor we de cassette in de winkel konden gaan ophalen. Ik betaalde mijn ma terug voor die trips in de auto, want zes maanden lang wilde ik niets anders horen telkens wanneer we met de auto op stap gingen.

Tegenwoordig kunnen we in amper enkele seconden elke song terugvinden waarvan we ons de titel (of zelfs slechts enkele woorden) herinneren. De keuze is eindeloos.

Altijd en overal muziek

Velen onder ons zijn oud genoeg om de overstap van analoge naar digitale muziek te hebben meegemaakt. Cd-spelers hebben intussen plaatsgemaakt voor streamingdiensten. Het kroonjuweel van de audio-installateur, de audioverdeelmatrix, ziet er nu haast voorhistorisch uit. Iedereen heeft tegenwoordig via een smartphone of tablet en de streamingdiensten overal en altijd toegang tot muziek. Als we onze klanten willen overtuigen met aantrekkelijke audio-oplossingen, moeten die in de eerste plaats eenvoudig zijn en intuïtief te bedienen. Bovendien moeten ze overal in de woning beschikbaar zijn en met onderling vergelijkbare gebruikersinterfaces werken.

Hoe u audio met KNX kunt integreren

Over een gebrek aan keuze om KNX en muziek te integreren, zult u ons niet horen klagen. Een van de oudste oplossingen op dat vlak is de ISE Sonos-module. Deze biedt een rechtstreeks verbinding tussen beide werelden, waardoor de muziek op een heel eenvoudige manier vanaf elke KNX-drukknop of elk aanraakscherm kan worden bediend. Met de Basalte Core-producten brengt u moeiteloos een verbinding tot stand met streamingdiensten en persoonlijke digitale muziekcollecties. In combinatie met hun opties voor versterkers, luidsprekers en nu ook audio-ingangen bieden die producten een totaaloplossing voor muziekliefhebbers in de KNX-wereld.

De integratie van KNX-bedieningsmogelijkheden en muziek biedt meerdere eenvoudige voordelen. Denk maar aan de mogelijkheid om de klank te muten wanneer de deurbel gaat, of een duidelijk zicht op de temperatuur van de versterker, zodat we de ventilatie en de koeling beter kunnen regelen. In plaats van de airconditioning constant te laten werken in de A/V headend, kunnen we de werking ervan voortaan aanpassen aan de inwendige temperatuur van de versterker, die kan worden afgelezen van het KNX-communicatieobject.

Zennio heeft dan weer een interessant product dat via bluetooth werkt. Het is in de eerste plaats bestemd voor hotels, maar ik zie ook mogelijkheden in woningen. De Zennio AudioInRoom is een kleine KNX-compatibele, met bluetooth verbonden stereoversterker. U kunt er een smartphone of tablet aan koppelen, waardoor klanten op een eenvoudige manier in elke kamer van muziek kunnen genieten. Gebruikers van de logeerkamer zouden zoiets ongetwijfeld zeer op prijs stellen.

Operationele overwegingen

Muziek is een complexe wereld als het op de bediening aankomt: aan/uit, volume, volgende song, vorige song, zoeken, toevoegen aan wachtrij, afspeellijst opslaan. En uiteraard verschillen de bedieningselementen afhankelijk van de audiobron. De bediening voor een streamingdienst is bijvoorbeeld in niets te vergelijken met die van een radio, en voor een cd-speler zijn ze nog anders. Gebruikt iemand dat soort verouderde apparatuur overigens nog? Knoppen op de muur lijken in veel gevallen eenvoudige en gebruiksvriendelijke oplossingen, maar wegens de complexiteit van de regelmogelijkheden geldt dit niet voor muziektoepassingen. Wat wel kan werken, is een scherm of een vergelijkbare gebruikersinterface waarmee we de muziek met de bedieningselementen kunnen integreren. Maar zodra de domotica en de bedieningselementen voor muziek in de KNX-wereld worden gecombineerd, kunnen we van de voordelen van beide technologieën genieten. Deurbellen die audio muten, volumes die aan het tijdstip van de dag worden aangepast, mailberichten voor onderhoud enz.

Conclusie

Ik herinner me nog duidelijk hoe gebruiksvriendelijk de 8-track cassette was. Je duwde zo'n cassette helemaal in de sleuf en ze begon te spelen. Geen ‘fast forward', niet terugspoelen: vier songs en daarna terug naar het begin.

Eenvoudige bedieningselementen op een succesvolle manier creëren is de kern van elk fantastisch KNX-project. Audio daaraan toevoegen kan de zaken gecompliceerder maken, maar zoals bij elk ander regelsysteem weten we dat eenvoudige interfaces eenvoudige taken uitvoeren. Knoppen bieden de klant de mogelijkheid om on/off en start/stop te kiezen. De muziek zelf kiezen gebeurt op een scherm. Hierbij wordt hetzelfde principe toegepast als bij de regeling van enkelvoudige of meervoudige verlichting of verwarmingszones. Als we ons kunnen inbeelden hoe iemand zonder enige ervaring ons systeem ziet en ermee omgaat en dan de bedieningselementen eenvoudig genoeg houden voor zo'n persoon, is de rest gewoon kinderspel ...