16. Jun 2020

Showroom van Lamborghini in Adelaide

Dit project werd uitgevoerd in het gebouw van Zagame in Adelaide (South Australia), waar de showrooms voor nieuwe voertuigen en de werkplaatsen voor het onderhoud van auto's van Bentley, Lamborghini en McLaren moesten worden ingericht. Zagame Automotive vertrouwde het project toe aan James Wegener, Principal Designer TIES van Atmosphere Design, die in februari 2019 zijn opdracht kon afronden. Daarbij werd het gebouw volledig gerenoveerd en uitgebreid - een opdracht die ongeveer 9 maanden in beslag nam.

Projectopdracht

De opdracht bestond erin om een verlichtingsontwerp voor te stellen conform de strenge richtlijnen van de betrokken autoconstructeurs, waarmee de producten op een krachtige manier konden worden gepresenteerd dankzij flexibele regelingsmogelijkheden - ook op audiovlak. Het verlichtings- en het audiosysteem moesten de juiste sfeer creëren en de interactie met de klant binnen de ruimte vergemakkelijken. De opdracht omvatte ook een toekomstbestendig gebouwenautomatiseringssysteem op basis van open source-technologie, dat flexibel genoeg was om wijzigingen, upgrades en gebouwbeheer vanaf een centrale locatie mogelijk te maken. Bovendien moest de verlichting in de werkplaats aan de eisen van de AS1680.4-norm beantwoorden.

Oplossing

De oplossing bestond uit een verlichtingssysteem met DALI-, DMX- en KNX-regeling, met KNX-sensoren en logische functies en met audiodistributie via KNX. Het hoofdkantoor van Lamborghini in Italië had KNX als bevoorrechte methode voor de lichtsturing naar voren geschoven, ook al omdat die oplossingen de nodige flexibiliteit bieden om de gebouwfuncties te sturen.

Een van de uitdagingen bestond erin om scènes met veranderende kleuren voor de ondoorzichtige plafondstructuur in de showroom van Lamborghini te creëren en deze in de verlichtingsprogramma's voor 's nachts te integreren. Voor deze oplossing werd geopteerd voor een Jing DALI-gateway en een Jung Visu Server voor de sturing van de kleuren.

lambo1.jpg

De Jung Visu Server wordt gebruikt voor de lichtscènes met veranderende kleuren.

Dankzij deze oplossing beschikt de klant voortaan over een uitstekende verlichting in de showroom en kan hij specifieke voertuigen extra onder de aandacht brengen, met een gekleurde verlichting voor de Lamborghini Hero Car, met een scène-instelling gedurende de hele dag, waarbij ook daglicht wordt benut uit minder gebruikte aangrenzende zones naast de showroom en waarbij auto's 's nachts afwisselend voor een korte tijd extra worden verlicht, zodat de aandacht van de voorbijgangers voortdurend wordt geprikkeld.

Na 10.00 uur 's avonds blijven alleen de gekleurde lichten gedimd aan, tot KNX-sensoren aan de ruit een nachtscène inschakelen wanneer ze door externe patronen worden geactiveerd. Hierdoor wordt de auto die het dichtst bij de ruit is opgesteld, verlicht en op die manier 'tot leven wordt gebracht'.

De verlichting in de werkplaats is van een uitstekende kwaliteit en werkt met verschillende instelbare dimniveaus. Aangezien verschillende lakafwerkingen verschillende nuances weergeven, regelen de KNX-sensoren de dimniveaus wanneer voertuigen worden opgetild, zodat er geen weerspiegeling zichtbaar is door de blanke lak, waardoor de klant bij de levering van een nieuwe wagen gemakkelijker fouten en schuursporen in de lak kan detecteren. Dankzij dit systeem kan een verticale verlichting ook gelijke horizontale verlichtingssterkte (Eh) en verticale verlichtingssterkte (Ev) creëren. Dit zou niet mogelijk zijn zonder KNX wegens de eisen met betrekking tot de richting van de armaturen. Monteurs beschikken hierdoor over de mogelijkheid om felle glans en gerichte verlichting op de auto in specifieke zones te beperken.

Algemeen gesteld worden in het hele gebouw twaalf audiozones via KNX audio door middel van smartphone en KNX regelapplicaties gestuurd. Zones zoals kantoorruimten, het café en de toiletten zijn allemaal voorzien van gestuurde lichtscènes en audio, waardoor overal een gepaste en comfortabele sfeer wordt gecreëerd. De verlichting in de parkeerruimten kan via een DALI/KNX-netwerk worden gedimd, zodat de omwonenden er geen last van hebben.

lambo2.jpg

In alle zones zijn audio en aangepaste verlichting voorzien.

Installatie

Een van de problemen die moesten worden opgelost, was dat er geen vrije kabelbanen konden worden aangelegd binnen de bestaande onderdelen van de structuur. Daarom maakten we gebruik van meer externe sub-elektrische borden met KNX-regelingen, die we in een netwerk met elkaar en vervolgens met de hoofdcommunicatieruimte verbonden.

De lichtscènes werden intussen al meermaals gewijzigd sinds de eerste inbedrijfname van het project, zodat ze beter beantwoorden aan het dagelijkse werk van de klant. Daarnaast werden extra scènes voorzien voor gebruik bij avondevenementen.

Tijdens de feestelijke opening evolueerde de verlichting van felle verlichting tot op een dimwaarde van één op het einde van de avond dankzij de logische dimfunctie die binnen de JUNG-server was ingesteld. Sindsdien werden geen problemen vastgesteld die niet onmiddellijk konden worden opgelost.

Voordelen van KNX

Dit project werd bekroond met de 2019 Award of Excellence IES van The Lighting Society of Australia and New Zealand (iesanz.org). De juryleden vermeldden daarbij in het bijzonder de lichtsturing, die door KNX was geleverd.

Dankzij KNX kon de bekabelingsstructuur flexibel worden gemaakt en konden alle beperkingen bij de renovatie van een bestaand gebouw op een succesvolle manier worden opgevangen, waardoor we alle vereiste functies van het gebouw in één enkel protocol konden integreren. De duurzame voordelen van het gebruik van KNX zijn de geboden flexibiliteit, betrouwbaarheid, laag energieverbruik en maximale controle.

Belangrijkste producten en technologieën in het project

DALI gateways.KNX voedingen.Jung Visu Server met IP Gateway Interface.KNX sensors - 4 kanalen met benutting van daglicht.KNX audioversterker en verdeling via Bang and Olufsen luidsprekers.Jung SC5 kleurenaanraakschermen.

Project: Lamborghini Showroom in Adelaide

Een project van: Atmosphere Design