19. Mar 2021

Siemens zorgt voor duurzaamheid en veiligheid van complex The Circle aan luchthaven van Zürich

Gebouwtechnologie geïnstalleerd in alle ruimten van het complex 'The Circle'End-to-endoplossing voor energievoorziening van alle gebouwenLEED Platinum-certificering door de U.S. Green Building Council

The Circle aan de luchthaven van Zürich is een nieuw gebouwencomplex van 30.000 m2 met winkels, restaurants, diensten, hotels en een conferentiecentrum onder één dak. Siemens installeerde meer dan 30.000 componenten voor de gebouw- en energietechnologie van het grote complex en leverde zo een actieve bijdrage aan het duurzame ontwerp ervan. De technologie van het bedrijf zorgt ervoor dat de dagelijkse 25.000 bezoekers van The Circle een veilige en energiezuinige omgeving ervaren.

The Circle, dat in november 2020 werd geopend, kreeg niet alleen het Zwitserse Minergie-certificaat, maar ook de LEED Platinum-certificering, het hoogste duurzaamheidslabel van de U.S. Green Building Council: Leadership in Energy and Environmental Design (LEED). "Onze producten zijn in elke ruimte aanwezig en maken van The Circle een comfortabele, energiezuinige en veilige plek voor zowel bezoekers, huurders als exploitanten. We zijn er trots op dat we, samen met onze klant Flughafen Zürich AG, mee vorm kunnen geven aan dit zeer bijzondere gebouwencomplex", zegt Henning Sandfort, CEO Building Products bij Siemens Smart Infrastructure.

Volledig geautomatiseerd gebouw

Siemens leverde de verwarmings-, ventilatie- en airconditioningcomponenten (HVAC) om een optimaal en gezond ruimteklimaat te creëren in het hele complex, dat uit zes afzonderlijke gebouwen bestaat. Het bedrijf installeerde ook veldapparatuur die slim, volledig geautomatiseerd en geoptimaliseerd is voor energie-efficiëntie, ter ondersteuning van het systeem voor gebouwenautomatisering. Dankzij hun modulaire ontwerp kunnen de systemen in de toekomst eenvoudig worden uitgebreid of aangepast, wat zowel de exploitanten als de huurders van de gebouwen grote flexibiliteit en veiligheid biedt. De KNX-communicatiestandaard wordt voor automatisering van ruimten gebruikt door producten uit verschillende disciplines zoals HVAC, zonnewering en verlichting, om de werking van de gebouwen volledig te automatiseren.

Siemens ontwierp, vervaardigde en installeerde ook een end-to-endoplossing voor betrouwbare stroomtoevoer. Het complex wordt via ongeveer 1.000 meter busbars van stroom voorzien vanuit de hoofdnetten voor laagspanning. Geïntegreerde meetapparatuur maakt de energiestromen transparant, zodat exploitanten kunnen vaststellen waar besparingen mogelijk zijn. In het hoofddistributiesysteem voor laagspanning en in de aftakkingseenheden van de busbars worden in totaal 600 open en gesloten beveiligingsautomaten gebruikt. De beveiligingsautomaten zijn uitgerust met een selectieve uitschakeling, wat bijdraagt tot een betrouwbare energievoorziening en infrastructuur. Door hun modulaire ontwerp kunnen de geïnstalleerde componenten eenvoudig worden aangepast om aan nieuwe vereisten te voldoen. In de toekomst kunnen data rechtstreeks via het draagrailsysteem worden doorgegeven.

Spraakalarmsystemen zorgen voor veiligheid en beveiliging in de openbare ruimten, waaronder winkelruimten, parkeergarages en evacuatieroutes, alsook in de Hyatt-hotels en het gezondheidscentrum USZ Flughafen.

The Circle, in één oogopslag

Complex van zes met elkaar verbonden gebouwen, ontworpen als een stadswijkVoorzieningen: winkels, restaurants, hotels, coworkingruimten, gezondheidsdiensten, fitnesscentrum, kinderdagverblijfGoed voor 6.500 banen25.000 bezoekers per dag verwacht

www.siemens.com/smart-infrastructure