07. Jun 2022

Weinzierl KNX Modbus TCP Gateway 716 secure

KNX is intussen de belangrijkste norm voor gebouwenautomatisering, zeker in de professionele sector. Toch zijn vooral veel verwarmings- en ventilatieapparaten alleen met de Modbus-interface beschikbaar. Zelfs moderne toepassingen zoals oplaadstations voor elektrische voertuigen of wisselrichters voor PV-systemen ondersteunen doorgaans het Modbus-protocol. Om al die toepassingen te koppelen, kunt u dus niet buiten een gateway. Terwijl Modbus RTU gebruikmaakt van een tweedraadsoplossing (RS-485), is Modbus TCP gebaseerd op een netwerkinterface (LAN). Zo kunnen gebruikers van KNX ervan op aan dat zelfs apparaatdata van verschillende fabrikanten altijd leesbaar zullen zijn. Helaas zijn de specificaties van Modbus heel ruim, waardoor verschillende apparaten waarden zoals de temperatuur of het stroomverbruik helemaal anders kunnen coderen.

Met de KNX Modbus gateways van Weinzierl kunt u Modbus-data eenvoudig en heel flexibel aan de gestandaardiseerde KNX-datapunttypes koppelen. U kunt alle instellingen comfortabel configureren op basis van parameters in de ETS. Om complexe configuraties te importeren en exporteren, is er een apparaatconfiguratietoepassing (DCA of Device Configuration App) beschikbaar die u in de ETS kunt laden.

Met de nieuwe KNX Modbus TCP Gateway 716 secure van Weinzierl kunt u Modbus-apparaten eenvoudig koppelen aan KNX-installaties die het TCP-protocol over IP ondersteunen. De toepassing van het apparaat bouwt verder op de beproefde KNX Modbus RTU Gateway 886.

De gateway kan als Modbus-master, maar ook als slave dienstdoen. Zo worden Modbus-data aan KNX-communicatieobjecten gekoppeld op basis van de KNX-datapunttypes en omgekeerd De koppeling van KNX-objecten aan Modbus-registers verloopt flexibel via parameters in de ETS® software.

Naast het Modbus-protocol, ondersteunt het apparaat ook KNXnet/IP-tunnelling met maximaal 8 gelijktijdige verbindingen. Anders gezegd: het kan dienstdoen als interface om de ETS te programmeren. Het apparaat heeft een breedte van slechts 1 eenheid (18 mm). De veelkleurige leds aan de voorkant van het apparaat geven de verbindings- en bedrijfsstatus aan. Stroom wordt uitsluitend geleverd door de KNX-bus. Het apparaat is ook compatibel met KNX Security voor een beveiligde toegang.

Ga voor meer informatie naar de homepage van Weinzierl

Stel uw vragen rechtstreeks aan Weinzierl