18. Mar 2021

KNX vision 2025: klaar om de toekomst van smart living vorm te geven!

Tegen 2025 zal KNX de belangrijkste motor zijn voor intelligent, netwerkgebonden en duurzaam leven en werken en wereldwijd de eerste keuze van klanten op de markt van slimme woningen en gebouwen. Dit is de visie van de nieuw gekozen raad van bestuur van de KNX Association, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en promotie van 's werelds toonaangevende oplossing voor slimme huizen en gebouwen. De belangrijkste focus van de nieuw gekozen raad van bestuur ligt op het internet der dingen ('Internet of Things' of IoT), energiebeheer en cybersecurity!

Nieuwe KNX IoT-oplossingen en apparaten beschikbaar in 2021

De eerste KNX IoT-apparaten zullen naar verwachting dit jaar worden gelanceerd, aangezien de digitalisering IP gaat en KNX zijn KNX IoT-specificaties al heeft goedgekeurd, zodat leden kunnen beginnen met het ontwikkelen van gerelateerde producten. Om het belang van energiebeheer te onderstrepen bij de uitbreiding van de toepassingsgebieden van KNX in huis- en gebouwautomatisering, zijn de eerste energiebesparende oplossingen op basis van KNX geïmplementeerd in een breed scala van verschillende projecten over de hele wereld. Het gaat hier onder andere ook over het eerste energieopslagsysteem voor thuis dat KNX-certificering heeft gekregen! KNX krijgt over het algemeen veel aandacht omdat het de enige technologie is die vandaag al naadloos energiebeheer kan integreren met de gebruikelijke automatisering of diensten in slimme huizen en gebouwen. En de nieuwe ETS6 Professional-tool komt dit jaar met een volledige reeks nieuwe functies en een eenvoudigere gebruikersinterface. De tool verenigt het hele portfolio van meer dan 8.000 KNX-gecertificeerde apparaten en wordt in meer dan 190 landen gebruikt. Het zal blijven zorgen voor gemakkelijke KNX-communicatie via de verschillende mogelijke transmissietechnieken twisted pair, radiofrequentie en IP.

De raad van bestuur van KNX barst van toonaangevende expertise op het gebied van gebouwautomatisering

De nieuwe raad van bestuur van KNX werd gekozen tijdens de laatste algemene vergadering en vertegenwoordigt de belangen van alle KNX-leden binnen de organisatie. Opnieuw combineert de raad een indrukwekkende waaier aan KNX-knowhow en expertise op verschillende gebieden en toepassingen binnen de branche van huis- en gebouwautomatisering. De raad bestaat uit Uwe Laudenklos (ABB Stotz-Kontakt GmbH), Martin Herms (Albrecht Jung GmbH import_contentamp; Co. KG), Thorsten Müller (Busch-Jaeger Elektro GmbH), Jürg Sprecher (Feller AG), Christian Feltgen (GIRA Giersiepen GmbH import_contentamp; Co. KG), Johannes Hauck (HAGER Group), Alexander Burgbacher (INSTA GmbH), Jean-Paul Jacobs (Merten GmbH), Jean-Christophe Krieger (Schneider Electric Industries S.A.), Franz Kammerl (Siemens AG Germany), Klaus Waechter (Siemens Schweiz AG), Thomas Sell (Theben AG), Michael Möller (Voltus GmbH) and Thomas Weinzierl (Weinzierl Engineering GmbH).

Uitstekend gepositioneerd voor de komende jaren

"Door de verspreiding van het internet der dingen is het netwerken van particuliere en commerciële gebouwen, en daarmee de vraag naar intelligente oplossingen voor slimme woningen en gebouwen, aanzienlijk versneld. De afgelopen jaren zijn we er met succes in geslaagd KNX in de voorhoede van deze ontwikkeling te plaatsen. Ik ben verheugd om samen met alle leden van de raad van bestuur van KNX voort te bouwen op deze toppositie in de markt en heb de eer om de verdere ontwikkeling van KNX verder vorm te geven tijdens deze spannende tijd van digitale transformatie in de bouwsector", aldus Franz Kammerl, de president van KNX, bij zijn herverkiezing. Hij werd voor de derde keer op rij verkozen als president van KNX.

"Ons huidige KNX IoT-programma brengt KNX naar het volgende niveau: verbeterde netwerkmogelijkheden, vereenvoudiging van KNX-connectiviteit en IP-migratie, sterkere ondersteuning voor duurzame energiebeheeroplossingen, verbeterde beveiliging in installaties en gegevensprivacy. KNX behandelt de meest strategische prioriteiten om de beste oplossingen te bieden voor slimme huizen en slimme gebouwen. De volgende prioriteit is het sneller vereenvoudigen van ETS voor onze partners door kant-en-klare oplossingen aan te bieden voor de verschillende doelsegmenten'', zegt de nieuw gekozen vicevoorzitter Jean-Christophe Krieger, die KNX ook beschouwt als de eerste keuze in de branche van slimme woningen en gebouwen in de komende jaren.