07. Oct 2022

Marktleidende KNX-innovaties voor de komende 10 jaar: IoT, Energy Management en Secure gepresenteerd bij Light + Building

Het hoogtepunt van jarenlange gezamenlijke inspanningen van de KNX Association en haar leden is nu beschikbaar in de vorm van de nieuwe KNX-specificaties V3.0. En hun belangrijkste innovaties voor KNX IoT, Energy Management met KNX en KNX Secure werden van 2 tot 6 oktober gepresenteerd op Light + Building. Bezoekers van de KNX-stands op 's werelds belangrijkste vakbeurs voor domotica en gebouwautomatisering kregen een uitgebreid overzicht van de belangrijkste onderdelen van de nieuwe KNX-specificaties en de nieuwste functies van de ETS6-configuratietool.

Eerste producten en oplossingen op basis van de KNX IoT 3rd Party API in de KNX IoT-showroom

Nadat vorig jaar de eerste set KNX IoT-specificaties als standaard werd goedgekeurd, hebben KNX-leden hard gewerkt om de eerste producten en oplossingen op de markt te brengen, die werden tentoongesteld op de KNX-stand in hal 12.0. In de speciale KNX IoT-showroom - een van de vele hoogtepunten van KNX in het Light + Building van dit jaar - konden bezoekers alle innovaties ervaren: van de "Wiser for KNX" van Schneider Electric, de eerste server op de markt die de KNX IoT 3rd Party API-serverfunctionaliteit aanbiedt, tot de eerste KNX IoT 3rd Party API-clients. Deze omvatten SIM-ON, een software-oplossing ontwikkeld door SIMLAB bestaande uit een visualisatie-omgeving op basis van een 3D-reconstructie van een gebouw, en de ARAGON Smart Speaker, een unieke smart speaker van ProKNX die standaard offline werkt. Alle KNX IoT 3rd Party API-clients profiteren ook van een verbeterde KNX-connectiviteit, die een betere controle en interactie van KNX-installaties en een verbeterde ervaring voor gebruikers en systeemintegrators mogelijk maakt. Dankzij de KNX IoT 3rd Party API, KNX maakt ongekende samenwerking tussen KNX-leden voor snellere ontwikkelingen, soepelere integratie en lagere ontwikkelingskosten met betrekking tot de binnenkort vrij te geven KNX-apparaten met behulp van deze IoT-technologie.

Nieuwe KNX open-source stack voor IPv6-gebaseerde KNX-apparaten

In het Light + Building kondigde KNX Association de beschikbaarheid aan van een open-source stack voor KNX-apparaten die communiceren op IPv6-netwerken. Dit opent de mogelijkheid om verschillende nieuwe fysieke lagen te gebruiken (waaronder Thread als draadloze oplossing, maar ook Wi-Fi, Ethernet of zelfs Single Pair Ethernet) met dezelfde interoperabiliteit, leveranciersonafhankelijke configuratie en toekomstbestendige investeringsfilosofie. De nieuwe open-source stack en een bijbehorende ETS app voor het configureren van virtuele KNX IoT Point API apparaten werden ook gepresenteerd op de KNX stand als onderdeel van de KNX IoT showroom in hal 12.0 B91. Niet alleen waren alle bezoekers in staat om de toekomstige IPv6-gebaseerde KNX-apparaten te ervaren, maar ontwikkelaars hebben nu ook de mogelijkheid om hun ontwikkelingen te starten met behulp van de open-source stack, vrij beschikbaar op GitLAb.

400 KNX Secure-apparaten tot nu toe, die toegevoegde waarde leveren aan KNX-installaties

Cybersecurity en het brede portfolio van KNX Secure-apparaten zijn al lange tijd in beeld. Dit is de afgelopen jaren gegroeid door grote investeringen van zowel KNX-leden als KNX Association in de ontwikkeling van tastbare KNX Secure-producten en oplossingen. KNX Secure is ontworpen om te voldoen aan de hoogste coderingsnormen volgens ISO 18033-3, zoals AES 128 CCM-codering, om aanvallen op de digitale infrastructuur van gebouwen effectief te voorkomen. In 2022 ontving het de certificering "Op informatiebeveiliging getest smart home en building" van de VDE (Association for Electrical, Electronic import_contentamp; Information Technologies). Deze VDE-certificering, samen met de robuuste KNX-certificering van elk afzonderlijk KNX Secure-product, onderstreept dat KNX Secure KNX-installaties nog beter beschermt tegen mogelijke cyberaanvallen. Tegenwoordig zijn meer dan 400 KNX Secure-apparaten gecertificeerd. Al deze producten zijn onderworpen aan het strenge KNX-certificeringsproces, waarbij hun conformiteit met de geïmplementeerde AES128-authenticatie- en coderingsmechanismen werd getest. Het samenspel van KNX Secure-technologie, KNX Secure-producten en de ETS-configuratietool biedt een nieuwe dimensie van toegevoegde waarde voor KNX-installaties.

Energiemanagement met KNX is uitgegroeid tot een Europese standaard in de smart home-industrie

KNX heeft ook de weg vrijgemaakt op het gebied van energiebeheer: samen met andere verenigingen is door CENELEC TC 205, het relevante technische comité voor het ontwikkelen van normen voor domotica en gebouwautomatisering, een nieuwe norm voor energiebeheer in woningen ontworpen. Sinds kort is het een Europese norm geworden, EN50491-12. KNX en haar KNX-leden hebben nieuwe producten en oplossingen ontwikkeld, zoals: de besturing van PV-panelen, laadstations, accubesturing voor thuis, warmtepompregeling, witgoedapparaten, energiemanager van de klant en meer. In combinatie met reeds bestaande traditionele toepassingen zoals smart meters en timers biedt KNX de mogelijkheid om alle mogelijke toepassingen voor energiebeheer te integreren met alleen het KNX-ecosysteem. Zo kunnen commerciële en binnenlandse bouwbedrijven de juiste aanpak voor hun businesscase vinden.

ETS evolueert voortdurend

In dit ecosysteem van KNX, is ETS het belangrijkste hulpmiddel geworden, aangezien het het enige hulpmiddel geschikt is om de portefeuille van meer dan 8.000 apparaten KNX van meer dan 500 fabrikanten te configureren, die door meer dan 100.000 gecertificeerde installateurs worden gebruikt. Vanwege zijn belang brengt KNX voortdurend nieuwe functies voor deze tool uit: een daarvan is het cloudlicentiemodel, dat twee verschillende soorten licenties biedt, een ETS6-licentie op een dongle of in de cloud. Dit is zeer praktisch voor degenen die meteen willen beginnen met het gebruik van ETS, omdat ze het razendsnel kunnen downloaden en in licentie geven. Bovendien biedt KNX nu alle KNX-nieuwkomers de mogelijkheid om met KNX aan de slag te gaan zonder ook maar één cent uit te geven. Het enige wat ze hoeven te doen is succesvol slagen voor de online eCampus-training om een gratis ETS Lite-licentie te krijgen. De cursus kan gratis worden gevolgd op: https://ecampus.knx.org