25. Jun 2020

Toonaangevende technologiepartners staan als één man achter IP als veilige backbone voor gebouwenautomatisering

BACnet International, KNX Association, OCF, Thread Group en Zigbee Alliance bundelen de krachten in een nieuw IP-BLiS initiatief

BACnet International, KNX Association, OCF, Thread Group en Zigbee Alliance hebben vandaag aangekondigd dat ze zullen samenwerken om commerciële gebouwen beter af te stemmen op de connectiviteitsnoden van de gebruikers. Ze willen ook de integratie van smartbuildingproducten verbeteren. De organisaties achter de toonaangevende technologiestandaarden op het gebied van gebouwenautomatisering werken samen aan een nieuw initiatief: 'IP Building and Lighting Standards' (IP-BLiS) (IP-standaarden voor gebouwen en verlichting). Samen promoten ze een veilige multistandaard-, IP-gebaseerde infrastructuur als backbone in de gebouwenautomatisering. Deze moet de alomtegenwoordige inefficiënte, op zichzelf staande oplossingen vervangen. Om dit mogelijk te maken, moet men het gebruik van toonaangevende technologiestandaarden harmoniseren, de diversiteit in smartbuildingconnectiviteit verminderen en geïntegreerde oplossingen overal promoten.

Op zichzelf staande oplossingen vormen een duur obstakel

Momenteel bestaat er geen automatiseringstechnologie die alle gebruikssituaties bij de volledige automatisering van een commercieel gebouw aankan. Er zijn tal van scenario's voor het toepassen van technologieën in smart buildings: liften, energiemanagement, verlichting, watervoorziening, airconditioning, toegangscontrole en bewakingssystemen. Maar sommige afzonderlijke gebouwsystemen maken nog steeds gebruik van afgeschermde oplossingen, die meestal aparte, hardwaregebaseerde gateways en infrastructuur vereisen. Deze fragmentatie leidt tot hogere kosten voor het plannen, installeren, onderhouden en beheren van smartbuildingprojecten. Bovendien blijven synergetische opportuniteiten op lange termijn onbenut.

IP is de toekomst

Om deze obstakels uit de weg te ruimen, willen de leden van IP-BLiS lichtsturing- en gebouwbeheersystemen combineren met IT-netwerken door gebruik te maken van een veilige, IP-gebaseerde configuratie. Tegelijk willen ze het gebruik van hun technische standaarden harmoniseren. Hierdoor worden de verschillende gebouwsystemen toegankelijk via één IP-adres.

Dit biedt tal van voordelen. Hardwaregebaseerde gateways worden overbodig, aangezien allerlei apparaten in de verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren via één veilige IP-verbinding. Het zal veel eenvoudiger worden om IoT-producten naadloos te integreren in bestaande smart buildings. Bovendien is een IP-gebaseerde methode niet alleen veel eenvoudiger en goedkoper, maar ook veiliger. Hierdoor worden smartbuildingprojecten schaalbaarder.

Wereldwijde inzet voor IP

IP-BLiS zal door middel van een wereldwijde marketing- en communicatiecampagne de markt van de gebouwenautomatisering laten kennismaken met het gebruik van IP-gebaseerde oplossingen. Het zal de nodige veiligheidsvereisten in de verschillende regio's bepalen en de wetgeving helpen bij te sturen om de aanvaarding te verhogen. Bedrijven die de doelstellingen van IP-BLiS willen steunen, kunnen dit doen door lid te worden van een van de deelnemende organisaties.

"De BACnet-gemeenschap is gericht op samenwerking. We zijn blij met deze kans om volledig geïntegreerde gebouwsystemen via IP-BLiS te promoten", aldus Andy McMillan, President van BACnet International. "IP-BLiS is een krachtig platform om de meerwaarde van IP te promoten als oplossing voor de complexiteit en de dynamische vereisten van informatie- en controlesystemen in gebouwen", zo gaat hij verder.

"Wij zijn blij om deel uit te maken van IP-BLiS. Dit initiatief zal de gebouwenautomatisering op haar kop zetten en de markt sneller doen groeien, dankzij de toegevoegde waarde op het gebied van integratie, schaalbaarheid en veiligheid", aldus Franz Kammerl, President van KNX Association International.

"Medewerking en samenwerking zijn nodig om het volledige potentieel van IoT te benutten", zo vertelt David McCall, President van Open Connectivity Foundation. "IP-BLiS is het perfecte platform voor OCF en andere belangrijke spelers op de markt om de krachten te bundelen en de huidige problemen van de licht- en gebouwenautomatisering aan te pakken door de verbindingsobstakels weg te nemen en echte smart buildings te creëren."

"Thread Group is blij om deel uit te maken van zo'n prestigieus initiatief. Ons laagvermogendraadloosmeshnetwerkprotocol is IP-gebaseerd, omdat uiteenlopende toepassingen op die manier naadloos kunnen samenwerken", zegt Grant Erickson, President van Thread Group. "Wij zijn ervan overtuigd dat IP-BLiS de cruciale standaard zal bieden die smart buildings nodig hebben om de interoperabiliteit te verbeteren, de kosten te verminderen en de efficiëntie, functionaliteit, automatisering en veiligheid van gebouwen zoals kantoren, ziekenhuizen, hotels en scholen te verbeteren."

"Door de komst van het Internet of Things is er meer en meer samenwerking nodig tussen de fabrikanten, ecosystemen en organisaties voor globale standaarden om voordeel te halen uit het groeiende potentieel van verbonden toestellen", zo vertelt Tobin Richardson, President en CEO van Zigbee Alliance. "We kijken ernaar uit om via IP-BLiS de efficiëntie voor gebruikers in commerciële omgevingen te helpen verbeteren via veilige, volledig IP-gebaseerde standaarden voor betere lichtsturing en gebouwbeheer."

Meer informatie vindt u op https://www.ipblis.org/