22. Jun 2020

sonnen wordt eerste fabrikant van thuisbatterijen met KNX certificering

sonnenBatterie is het eerste systeem voor thuisbatterijen dat een technische certificering van de wereldwijde KNX standaard ontvangt. Klanten kunnen via de KNX technologie hun fotovoltaïsche systeem en de sonnenBatterie (vanaf de 8e generatie) met elkaar verbinden. Door sectoroverschrijdend energiemanagement van elektriciteit, warmteaanvoer en mobiliteit is het voortaan mogelijk om productie, verbruik en opslagmogelijkheden in een woning te coördineren voor een geoptimaliseerde systeemefficiëntie.

De KNX technologie is marktleider op het gebied van smart home en smart energy. Ze beslaat dan ook alle aspecten van energienetwerken in een gebouw. Via KNX is het mogelijk om allerlei zaken vanuit een enkel besturingssysteem te bedienen zoals onder andere verlichting, rolluiken, veiligheidssystemen, energiemanagement, e-mobiliteit, verwarming, ventilatie, airconditioning, alarm- en monitoringsystemen, interfaces voor onderhoud en bewaking van gebouwen, systemen op afstand, audio en video, en vele andere toepassingen. KNX is ook de enige open standaard ter wereld voor het besturen van 'slimme' woningen en gebouwen.

Daarnaast starten sonnen en KNX Association een partnerschap waardoor sonnen deel zal uitmaken van een fabrikantennetwerk met meer dan 500 wereldwijde leveranciers. Met 8000 gecertificeerde KNX apparaten is dit partnerschap goed voor meer dan 80 % van de verkoop van apparatuur voor woning- en gebouwenautomatisering in Europa. sonnen is de eerste leverancier in het KNX netwerk die het Home Energy Management System (HEMS) aanbiedt.

"Vanaf het prille begin maakt sonnen gebruik van intelligent energiemanagement voor zijn sonnenBatterie om een optimale toevoer van zelfopgewekte energie te garanderen. Door de integratie van KNX technologie kunnen we nu een stap verder gaan en huiseigenaars een volledige 'smart home'-integratie bieden. Dankzij KNX technologie kan de sonnenBatterie worden aangesloten en aangestuurd via verschillende technische toepassingen in de woning", zegt Hermann Schweizer, CTO van sonnen. "We zijn heel blij met de KNX certificering voor sonnenBatterie en het feit dat sonnen nu een wereldwijde samenwerking met de KNX Association aangaat. Zo kunnen we nieuwe toepassingen op het vlak van energiemanagement ontwikkelen.

"KNX combineert alle voordelen van smart living met de groeiende vraag naar sectorkoppeling van warmte, elektriciteit en mobiliteit. Dankzij het fabrikantonafhankelijke KNX IoT systeem zijn apparaten en diensten optimaal geïntegreerd in het energiemanagement van gebouwen", zo legt Franz Kammerl, President van de KNX Association, uit.

De KNX technologie biedt eigenaars van een sonnenBatterie het voordeel dat ze een smart home op maat kunnen ontwerpen op basis van hun specifieke behoeften. Tegelijkertijd kunnen ze voldoen aan de vereisten van een hernieuwbare-energievoorziening. Huiseigenaars profiteren van een nog efficiëntere werking dankzij specifieke individuele instellingen. Wanneer bijvoorbeeld een vooraf ingesteld niveau van overproductie van zonne-energie wordt bereikt, is het mogelijk om verbruiksapparaten in te schakelen.

KNX zorgt niet alleen voor warmteopwekking die aan de vereisten van de elektriciteitsmarkt voldoet, maar slaat ook een brug naar eMobility en biedt ondersteuning in de thuiszorg. Door dit te combineren met een energiemanagementsysteem dat in een woning met een intelligent netwerk is verbonden, komt een energietransitie binnen handbereik met een veel lagere CO2-uitstoot als resultaat.

De nieuwe sonnenBatterie 10 is een modulair opslagsysteem met een vermogen van 4,6 kW. De opslagcapaciteit begint bij 5,5 kWh en loopt op tot 27,5 kWh. Voor commerciële toepassingen kan de sonnenBatterie tot 247,5 kWh worden uitgebreid. sonnen gebruikt alleen lithium-ijzerfosfaatbatterijen die geen giftige zware metalen en kobalt (conflictmineraal) bevatten. Omdat deze batterijen zeer veilig en duurzaam zijn, kunnen ze in de virtuele energiecentrale van sonnen worden gebruikt.